• by: [:swvar:text:225:]
  • April 5th, 2019
  • Category: Blog

10 tips & tricks van Hans Vandendriessche



Workshop: Welke toekomst voor het persbericht?

10 tips & tricks van Hans Vandendriessche

Full house voor de eerste C² lunch workshop van het jaar en unaniem tevreden deelnemers achteraf. Hans Vandendriessche, hoofdredacteur van Belga , gaf ons tijdens een boeiende uiteenzetting een blik op de werking van ons nationaal persbureau en wapende deelnemers met een heleboel nieuwe kennis. De CSquare lunch, met als thema de toekomst van het persbericht, was het uitgelezen moment om ons inzicht te geven waardoor we de communicatie met Belga kunnen verbeteren. Wij vatten dit graag samen in 10 praktische tips. 

1.     Aarzel nooit om Belga te contacteren

Het agentschap is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Sinds 2014 werken acht journalisten als Belga-correspondenten vanuit Sydney. Door het tijdsverschil werken zij in Australië overdag (gedurende onze nacht) en kunnen ze de informatie optimaal verwerken. Het grootste deel van de informatie die tijdens de eerste ochtend radio-uitzendingen wordt uitgezonden, is bijgevolg afkomstig uit Australië.

2.     Raadpleeg de agenda

Acht journalisten zijn verantwoordelijk voor de Belga-agenda, de enige kalender die alle nationale en internationale evenementen die van belang zijn voor de Belgische pers, samenbrengt. Door de agenda dagelijks te raadplegen, blijft u dus een stap voor op het nieuws. 80% van de Belga-berichten worden gepubliceerd naar aanleiding van wat er op de planning staat in deze virtuele kalender, die meerdere malen per dag wordt bijgewerkt.

3.     Is het persbericht afgeschreven?

Het antwoord is: nee! Het persbericht blijft een van de meest betrouwbare bronnen voor journalisten. Een gouden regel is echter om goed te synthetiseren. Een doeltreffend persbericht wordt op één A4-pagina geschreven, op een gestructureerde en levendige manier.

4.     Vermijd een Engelstalig persbericht

De laatste jaren hebben sommige bedrijven er een gewoonte van gemaakt om hun persberichten in de taal van Shakespeare te versturen. Ze worden echter minder vaak door journalisten behandeld. Daarom is het beter om altijd in het Frans en in het Nederlands te communiceren.

5.     Communiceren op zondag? Waarom niet?

Over het algemeen is er minder actualiteit op zondagen en maandagen . Op deze dagen zal uw persbericht – indien het nieuws is natuurlijk - sneller worden overgenomen door belga en vatbaarder zijn voor publicatie omdat veel media op zoek zijn naar nieuws. Aarzel dus niet om uw persbericht al op zondag te versturen.

6.     17u is al te laat!

Behalve in uitzonderlijke gevallen, is 17 uur de laatste deadline van de dag. Daarna zal uw persbericht weinig of geen impact hebben. Stel het dus uit tot de volgende ochtend indien mogelijk. Wees wel voorzichtig op vrijdagmiddag, want op deze dag is de deadline zelfs al om 15 uur.

7.     Wees duidelijk vanaf het eerste persbericht

Het komt zelden voor dat een aanpassing aan een Belga bericht, zelfs een paar minuten na de eerste berichtgeving, nog door de media wordt overgenomen. Daarom is het aanbevolen om zo duidelijk mogelijk te zijn zodra de eerste informatie wordt verzonden.

8.     Het concept van een embargo

Belga werkt met twee soorten embargo's. Met een "klassiek" embargo kan Belga uw informatie al doorgeven aan zijn klanten; met een "strikt" embargo zal de informatie de kantoren van het agentschap niet verlaten tot de afgesproken datum en tijd.

9.     Blijf beschikbaar

Na het versturen van een persbericht kan het zijn dat sommige journalisten hun verhaal nog willen ondersteunen met uw reactie of analyse van de situatie. Blijf dus beschikbaar om vragen te beantwoorden.

10. Een klassieke persconferentie werkt alleen als er een belangrijke aankondiging is

Tenslotte nog een cruciaal punt: de persconferentie. Deze is alleen doeltreffend als u belangrijk nieuws aan alle media op hetzelfde moment wilt aankondigen of als er een sterk visueel aspect is dat u wilt/kan laten zien.


Blog door Whyte Corporate Affairs

Over ons
C² vertegenwoordigt en behartigt de belangen van natuurlijke en rechtspersonen actief in het domein van de Communicatie.
Volg ons op sociale media
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief