De twee Belgische medialandschappen - workshop en debat

Weten communicatieprofessionals in Franstalig België wie Bo Van Spilbeeck is, een van de sterjournalisten van VTM ?

We draaien de rollen om: hebben Vlaamse communicatieprofessionals een idee wie Benjamin Maréchal, een van de meest controversiële animatoren van Vivacité, is?

Nee? Dat is niet verwonderlijk. Hoewel deze twee journalisten de laatste maanden veel krantenkoppen hebben gehaald, en dit om zeer verschillende redenen, moeten we toegeven dat de overgrote meerderheid van de Franstaligen en Vlamingen totaal niet vertrouwd is met de media en de belangrijkste mediafiguren actief aan de andere kant van de taalgrens. We kunnen stellen dat Vlamingen en Walen elk in hun eigen mediabubbel leven.

Om de Belgische communicatieprofessionals te helpen de media aan de andere kant van de taalgrens beter te leren kennen, heeft C² besloten om een workshop te organiseren die in het teken staat van de twee Belgische medialandschappen: het Franstalige landschap voor Vlaamse deelnemers, het Vlaamse landschap voor Franstalige deelnemers. Wat zijn de verschillende persgroepen in het noorden en zuiden? Wat zijn de specifieke kenmerken van elke markt? Wie zijn de belangrijkste journalisten? Wat zijn het publiek en de oplage, enz.

Na deze workshops onder leiding van Mathieu Van Overstraeten (akkanto) en Fabrice Gansbeke (Proximus) zullen twee journalisten die zeer vertrouwd zijn met het reilen en zeilen van de media in ons land aan het woord zijn: Pierre-François Lovens (La Libre) en Aubry Touriel (DaarDaar.be, VRT, RTBF).

We sluiten deze workshop en debat af met een Q&A en broodjeslunch.

Praktische informatie

    • Datum: 8 November 2018
    • Timing: 11am-2pm
    • Plaats:  Proximus, Koning Albert II laan 27, 1030 Brussel
    • Prijs: €50(C² member) – €80 (non-member)



Over ons
C² vertegenwoordigt en behartigt de belangen van natuurlijke en rechtspersonen actief in het domein van de Communicatie.
Volg ons op sociale media
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief